تعليقي علي تخاريف "امنه نصير" باحثة التريند :-
اولا : في نقطه بس ناس كتير مش واخده بالها منها.. الازهر تخصصات كتير و د امنه نصير اصلا تخصص فلسفه و دي المفروض ملهاش علاقه بالفتوي كدراسه وتخصص.. يعني مش اي حد خريج ازهر ناخد كلامه علي انه كلام الازهر
ثانيا : الايه بتقول
( الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ ۖ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ .. )
ربنا في الايه كان واضح اما اتكلم عن الجواز من اهل الكتاب ذكر المحصنات "مؤنث" اللي احل الجواز منهم و ربنا سبحانه كان دقيق جدا في كتابه .. يعني لو يقصد حلال الجواز للراجل و الست المسلمين الاتنين بغير المسلمين مكنش خص "المحصنات" يعني النساء فقط من اهل الكتاب ولكن كان اتكلم بصفة الجمع مش التأنيث .. والله اعلم