recent
أخبار ساخنة

مجلسي الشيوخ والنواب في الطريق للحل

بطلان انتخابات مجلسي النواب والشيوخ قريبا وحلهم لقد فاقت تغير النتائج وإضافة الأرقام تزوير مبارك والمال السياسي والقضاء سيعد  تصحيح الأوضاع وانهاء الفجر البين وتغيير الارقام وإضافة الاصوات شيءلايصدقة عقل * القضاء يبطل بعض نتائج الانتخابات .. تغيير أسماء بعض الفائزين وعشرات الطعون أمام النقض **
 أصد منرت المحكمة الإدارية العليا أول امبارح الخميس أحكام ببطلان نتائج 3 دوائر إنتخابية بالإسكندرية والبحيرة والفيوم، وتحيل أكتر من 60 طعن لمحكمة النقض. 
المحكمة قالت إنها تلقت أكتر من 108 طعن على نتائج المرحلة الأولى من الجولة الأولى.
اللي حصل مؤشر على إنه نتائج الإنتخابات المعلنة في كتير من الدواير عليها علامات استفهام كتير.
- في بعض الطعون اللي اتقدمت للمحكمة الإدارية العليا اترفضت من حيث الشكل بسبب عدم صحة الإجراءات، وده نتيجة إنه في مرشحين قدموا طعون بدون أدلة "زي محاضر فرز اللجان الفرعية" أو اتأخروا في الطعون أو غيرها من الأسباب الشكلية، ودول عددهم 48 طعن. و في 60 طعن راحوا لمحكمة النقض، ل لو في سلطة سياسية مسؤولة في البلد وأمينة على حق الناس وبتحترم ارادتهم، فالمفروض يحصل تحقيق وإعادة نظر في الانتخابات نتيجة إنه في كتير من الدوائر تم تزييف نتائجها،  ولازم تحقق مع المسؤولين عن النتائج دي، من قضاة اللجنة العامة والهيئة الوطنية للانتخابات، وظباط الداخلية والأمن الوطني.
 التحقيقات دي لازم توضح ليه بيتم التزييف لصالح مرشحي الحزب ده تحديداً ؟ وليه في قضاة وظباط بيوافقو وبيضغطو لصالح التزوير ده ؟ وهل ده بيتم بتعليمات ولا كمان أحيانا برشاوي زي ما بيشاع في بعض الدواير؟

- الطعون المتقدمة  في محافظات الإسكندرية، والبحيرة، والجيزة، وبني سويف، والفيوم، والبحر الأحمر، وقنا، وأسوان، والأقصر، ومطروح، وسوهاج، وأسيوط. يعني 12 محافظة من أصل 14 في الجولة الأولى تم الطعن في نتائج دوائر فيهم، يعني الموضوع مش مجرد أخطاء فردية، والاستثناء كان في محافظات المنيا، والوادي الجديد. اللي مكانش متأكد من إنه حزب "مستقبل وطن" حزب سلطة زي الحزب الوطني القديم بالظبط، فاسد وبيأسس للفساد والتزوير وشراء الأصوات بالفلوس والكراتين، فهو لازم يتأكد بعد الانتخابات دي، ولو احنا في بلد ديمقراطي قيادات الحزب ده كله لازم تتحاسب بالقانون على كمية الجرائم دي، وده مش هيحصل طبعا، لكن على الأقل شعبياً بايد كل مصري انه ميديش ليهم صوته في أي تصويت، وإنه الناس متتساهلش مع فكرة الإنضمام ليهم أو السكوت على عمليات الفساد اللي بتتم من خلالهم. 

- النائب اللي بيتزور لصالحه أو بيدفع رشاوي عشان ينجح ده عمره ما هيكون شخص مهتم بإرادتك، ولا بمشاكلك، ولا بالقوانين اللي بتلمس حياتك، ده في الأغلب شخص عارف كويس ازاي هيعوض الملايين اللي صرفها، باستغلال النفوذ أو أي وسيلة فساد تانية، ويقدر يهرب بالحصانة من المسؤولية القانونية، واللي زي دول مينفعش نسكت عنهم ومنحاولش نعمل أبسط وسيلة بايدنا ضدهم بغض النظر عن النتايج ا
google-playkhamsatmostaqltradent